onsdag 16. mars 2016

Medie påvirkning

De fleste reklame bildene er like, kvinnelige modeller med blondt eller brunt hår, lange tynne brune ben, og feilfrie fjes mens de reklamerer at vis du kjøper dette produktet kan du også bli så fin som dem.

Mediene er de som påvirker oss mest. Det er der ting blir postet og ting blir diskutert. Mediene får med seg det siste nytt, og har alltid noe å si. Mediene ser ned på dem som ikke følger kravene som mediene har laget. og vis du ikke ser ut slik som de andre i mediene, må du gjøre noe med det fortest mulig. 

kroppsfokus ødelegger alt. Vi blir heilt hjernevasket av alt presset om kroppen. Vi blir fortalt at vi er vakkre og gode nok som dem vi er, men det virker ikke sånn. folk legger seg desperat under kniven for å passe inn. 

Vi har tre ulike påvirkningsmodeller som vi bruker. Det er teorien om de allmektige mediene, Teorien om de avmektige mediene og teorien om de mektige mediene. Teorien om de allmektige mediene er for å si det sånn at vi mennesker blir let påvirket av mediene. Det var en tid der alle var kritikkløse og alt mediene sa var sannheten. På denne tiden hadde ikke folk nok erfaring til å kunne reagere på det mediene skrev om. I dag har vi erfaring på grunn av at vi opplever medier hver dag. Derfor kan mange si at Teorien om de avmektige mediene passer mer for oss. Når vi snakker om avmektige medier mener vi at vi ikke blir påvirket i det hele tatt. Her viser vi til valget ved en president der valgkampanjer og det mediene sa ikke hadde noe å si, men personlig kommunikasjon er det som endret noen stemmer. Her mener forskere at det bare er en viss gruppe mennesker som faktisk kan bli påvirket. Men den teorien som er mest logisk er teorien om de mektige mediene som er en mellomting. Der mener de at mediene er mektige, men vi kan velge selv hvem mediebudskap vi skal tro på. Vi velger de mediene vi har tillit til og vi tolker budskap i den retning av holdninger vi allerede har. Derfor er denne teorien den som passer til dagens samfunn.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar