onsdag 2. desember 2015

REKLAME ANALYSE





Vi har fått i oppgave å analysere en reklameannonse ved hjelp av prosessmodellen og tekstmodellen. Reklamen er PlayStation sin Kampanjen er for produktet deres ”pSP” som er en spill konsoll. Playstations målgruppe for produktet er dagens barn, som er svært opptatt av teknologo og spill. Vi kan finne denne reklamen for eksempel på en buss plass der det er forskjellige reklamer som vises og «ruller opp inne i en ramme»


På reklamen ser vi en liten gutt som sitter med blod på kneet, moren rensker såret og han er betatt og slukt opp i spillkonsollen. Han holder spillkonsollen høyt oppe og får gjerne ikke med seg omgivelsene rundt.

Selve bildet viser en liten gutt som har slått seg og fått et blodig sår på kneet. Han sitter på kjøkkenbeken mens en kvinne,mest sannsynelig moren renser såret. Rommet er lyst og er modernisert. Gutten sitter i midten av bildet og det er han som vi får øye på først, han er midtpunktet og fokuset i bildet.Gutten sitter i pent tøy.han er kanskje for opphengt i Spillkonsollen hans at han ikke har lagt merke til at han har slått seg. Vanligvis ville man regnet med at gutten ville grått fordi han hadde ramlet og slått seg, men gutten er helt inni spillet.


Reklamens buskap er litt vanskelig å tyde, fordi budskapet kan være to forskjellige budskap.Enten vil Playstasjon vekke oppmerksomhet hos foreldrene, som skal kjøpe gave til barna.PSPen kan være en flott leke til å distrahere barna, fordi man kan se at gutten på bildet bare fokuserer på spillet. Eller foreldrene/de voksne oppfatter budskapet som om Pspen er så bra at barna ikke kan leggen den ifra seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar