onsdag 14. oktober 2015

PROSESSMODELL


2.   Hva er og forklar de ulike leddene i prosessmodellen.     
3.  Hva er en målgruppe?
4.  Finn et eksempel på et budskap som er rettet mot en bestemt målgruppe.
     Hvem er sender, Hva er budskapet, Hvilken kanal/medium blir brukt og Hvem er motaker/målgruppe.
4b. Hvordan oppfatter du budskapet?                   
5a. I prosessmodellen brukes begrepet støy. Hva er definisjonen på "støy" i prosessmodellen?
5b. Gi eksempler på hvordan "støy" kan oppstå i de ulike leddene.

 De ulike leddene i prosessmodellen er Sender, som er skaperen av det neste leddet som er Budskapet. Budskapet er det Sender vil formidle gjenom et medium eller kanal, til det neste leddet som er Mottaker. Mattaker er de Budskapet skal nå.

 En målgruppe er en primærgruppe av mennesker man ønsker å nå, med et bestemt budskap gjennom en bestemt markedsføringskanal. 

Her er et eksempel på et budskap, som er en reklame melkesjokolade. Avsender er Freia, en sjokolade pordusent. Dette budskapet er rettet mot egentlig alle, som den selv sier i reklamen. En kan aldri være for ung eller for gammel for sjokolade. Budskapet blir sendt ut via et bilde.  Jeg oppfatter dette budskapet så og si sånn de vil at jeg skal oppfatte det, at melkesjokoladen er like god som den pleide. 

Begrepet støy i prosessmodellen er alt som hinder budskapet i å nå frem. Støy kan oppstå i alle ledd.  Eksempler på støy hos avsender kan være at avsender gjør noe distraherende, så det er vanskelig å følge med på budskapet. Støy hos Budskapet kan være avbrudd i mediumet, som TV en, eller sendingen. Støy hos Mottaker kan være at mobilen er distraherende, så en blir ufokusert på Budskapet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar